søndag den 5. november 2017

Ugens

… lige et øjeblik …
Sola Scriptura
Skriften alene

Et af reformationens kendetegn var, at man vendte sig til Skriften/Bibelen, det var en af Luthers store fortjenester. Når man ser på kirkesamfundene i dag, kan det virke som om, man igen har brug for at vende tilbage til det, ’Skriften alene’. Jeg er vokset op med udtrykket: ’På Ordets grund’, men husker også den panik, det skabte, da jeg som nyomvendt spurgte: ’Hvorfor gør vi ikke, som der står i Bibelen?’ Så blev jeg belært om, at skulle følge, hvad kirken lærte! En af menighedens ledere serverede Rosenius’ samlede værker for mig, (14 år), som svar på mine spørgsmål. Heldigvis var der en gammel lægprædikant, der havde et bedre svar: ’Skriften skal fortolkes med Skriften’. Et godt råd, der sagtens kan følges i dag. Vi trænger til at vende os til Bibelen, som grund for vores liv og lære.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar